Artikelen
Fundatis vindt het belangrijk om de opgedane kennis, ervaringen en inzichten te delen. Dit doen wij door het organiseren van bijeenkomsten met gerenommeerde sprekers over actuele thema’s. Daarnaast publiceren wij met regelmaat verdiepende artikelen. Deze zijn hieronder te raadplegen. Artikelen over een bepaald thema of onderwerp zijn ook te vinden via het rechtermenu.
Op de hoogte blijven:
Volg ons op LinkedIn voor de meest actuele ontwikkelingen in het hoger onderwijs!
-
Eén visie op het opleiden van werkenden
Als Dick Sweitser (directeur) over ‘zijn’ Saxion Parttime School vertelt, beginnen zijn ogen te glimmen. Saxion Parttime School is dat onderdeel van Saxion waarin al het aanbod voor werkenden aangeboden en vaak ook ontwikkeld ... lees verder -
Haalt de universiteit 2040?
Titel: Haalt de universiteit 2040? Auteur: Bert van der Zwaan Haalt de universiteit 2040 is een zeer lezenswaardige bundel. Uitgaande van de actualiteit, waarin ‘Leren van de Toekomst’ een belangrijk beleidsvraag... lees verder -
Hoe bestuur je een mbo?
Regelmatig organiseert Fundatis een Salon voor haar netwerkleden. Steeds wordt hier een thema verder uitgewerkt. Op 13 oktober waren we te gast bij ROC West Brabant. Rob Neutelings (lid Raad van Bestuur), wisselde met ons van geda... lees verder -
Wetenschap en bedrijfsvoering: gaat dat samen?
Toen Iwan Holleman wegging bij het KNMI waar hij wetenschapper was, en managing director van een onderzoeksinstituut werd bij de Radboud Universiteit (RU), waren er twee soorten reacties van de oud-collega’s: “Dan ben je geen ... lees verder -
Paul Hillman, CIO TU Delft: ‘We zijn hier meer betrokken bij het core-proces’
Paul Hillman maakte in januari dit jaar de overstap van CIO van Hogeschool Utrecht naar CIO van de TU Delft. Was deze overstap groot? Wat zijn de verschillen tussen de ICT-dienstverlening van een hogeschool en een universiteit? We... lees verder -
Oei, een project ontspoort, wat nu?
Bijna dagelijks lees je in de krant over overheidsprojecten die mislukken en miljoenen verslinden. Voorbeelden zijn te vinden in alle sectoren en helaas ook in het onderwijs. Falende ICT-projecten kosten niet alleen veel geld, org... lees verder -
De beslissende verantwoordelijkheid van de stuurgroepvoorzitter
De business is in de lead, heet het in goed Nederlands. Daarom is de stuurgroep¬voorzitter van een groot IT-project binnen een onderwijsinstelling vrijwel altijd de decaan of directeur van één van de faculteiten. Vaker dan we h... lees verder -
Lean in het onderwijs? Drie praktijkvoorbeelden
Hoort u ook steeds vaker de term “Lean” vallen? Dat is niet zo vreemd. Deze filosofie om continu te verbeteren en verspilling tegen te gaan wordt allang niet meer alleen in de industrie toegepast. In het onderwijs levert het o... lees verder -
Dominique Campman over de governance van de DLWO
Veel hogeronderwijsinstellingen zijn ermee bezig: het versterken van hun Digitale Leer- en Werk Omgeving (DLWO). In de DLWO komen alle digitale diensten voor alle doelgroepen samen: studenten, docenten, onderzoekers, medewerkers, ... lees verder