Artikelen
Fundatis vindt het belangrijk om de opgedane kennis, ervaringen en inzichten te delen. Dit doen wij door het organiseren van bijeenkomsten met gerenommeerde sprekers over actuele thema’s. Daarnaast publiceren wij met regelmaat verdiepende artikelen. Deze zijn hieronder te raadplegen. Artikelen over een bepaald thema of onderwerp zijn ook te vinden via het rechtermenu.
Op de hoogte blijven:
Volg ons op LinkedIn voor de meest actuele ontwikkelingen in het hoger onderwijs!
-
AI IN HET ONDERWIJS: WAAR STAAN WE NÚ?
Het is een hot topic: de plek van AI in het onderwijs. De maand juni is de Maand van Artificial Intelligence in het onderwijs en dat vinden wij hét moment om de door ons geleerde lessen so far te delen. Fundatis adviseurs Eric en... lees verder -
RIO: het wat, hoe en waarom in een handig overzicht
Dit najaar zijn alle hoger onderwijsinstellingen in Nederland druk met de aansluiting op het landelijke register RIO. Maar wat is RIO precies? En waarom is het belangrijk om je onderwijsdata te delen in dit register? In de gratis ... lees verder -
Fundatis in Vlaanderen
Interview met Robbie Nijsse, projectleider en adviseur bij Fundatis. Fundatis werkt naast het Nederlandse hoger onderwijs en mbo ook al vijf jaar met veel plezier in het Vlaamse hoger onderwijs. Hoe is Fundatis hier terecht gekom... lees verder -
Online onderwijstools en de coronacrisis
Nu het hoger onderwijs en mbo weer langzaam opengaat, kan er gereflecteerd worden op de geleerde lessen van de coronacrisis. Fundatis ging in gesprek met docenten en vroeg: hoe heeft de coronacrisis jouw gebruik van online onderwi... lees verder -
Digitalisering van het Vlaamse Hoger Onderwijs
In juni 2021 organiseerde Fundatis een digitale bijeenkomst over de strategische keuzes bij digitalisering in het Vlaamse hoger onderwijs. Tijdens deze bijeenkomst zijn Pedro De Bruyckere (Onderzoeker bij Arteveldehogeschool en U... lees verder -
Digitaal toetsen: het nieuwe normaal
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat het onderwijs in sneltreinvaart voor een groot deel online wordt verzorgd. Instellingen hebben daarbij ook de manier van toetsen moeten herzien. Daarvoor is op grote schaal gebruik gemaakt ... lees verder -
Tijd voor actie: naar een integrale aanpak van studentenwelzijn op Nederlandse onderwijsinstellingen, juist nu!
Studentenwelzijn is al jaren onderwerp van diverse publicaties, onderzoeken en discussie in het (hoger) onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de studenten angst- en somberheidsklachten ervaart, dat 25% van de s... lees verder -
‘Post-corona’: herpositionering MS Teams in de Digitale Leeromgeving?
Auteurs: Anne Floor Erdman (Fundatis), Maud Hachmang (Fundatis), Erik Bolhuis (hogeschool Windesheim) Toen in maart van dit jaar de coronacrisis uitbrak en het gehele onderwijs ineens online ging, wendden onderwijsinstellingen zi... lees verder -
Stages in het Hoger Onderwijs – door Pieter Rotteveel
In mijn werk als projectmanager in het Hoger Onderwijs heb ik diverse malen de vraag gekregen: “Hoe kunnen we onze stages het beste ondersteunen?” Zo heb ik voor de Hogeschool van Amsterdam in 2014 binnen de toenmalige Sharepo... lees verder -
Online onderwijs in 2020
Van zo snel mogelijk online tijdens de intelligente lockdown, naar hoogwaardig blended in de anderhalve meter samenleving De Corona-crisis laat zich voelen in elk aspect van de samenleving. In het hoger onderwijs zijn jarenlange ... lees verder