In juni 2021 organiseerde Fundatis een digitale bijeenkomst over de strategische keuzes bij digitalisering in het Vlaamse hoger onderwijs. Tijdens deze bijeenkomst zijn Pedro De Bruyckere (Onderzoeker bij Arteveldehogeschool en Universiteit Leiden) en Johanna de Groot (Programmamanager Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT bij SURF) uitgenodigd om kleuring te geven op de strategische vraagstukken die hierbij komen kijken.

 

Pedro de Bruyckere sprak met de deelnemers over hoe het onderwijs digitaliseert en ons voor nieuwe ethische vragen stelt. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met de vooroordelen die in techniek liggen besloten? En hoe ver willen we gaan om studenten meer aandacht te laten besteden aan de lesinhoud? Onderwerpen waar docenten het met elkaar over moeten hebben om het studiesucces te vergroten.

Dat samenwerking niet alleen van belang is op docentniveau, maar ook op het niveau van de hogeschool of universiteit, liet Johanna de Groot ons zien. Binnen het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie en ICT van SURF werken 39 hogescholen en universiteiten met elkaar samen. Hierbij is het doel niet om dikke rapporten met beleidsaanbevelingen te tikken, maar om vernieuwing zoveel mogelijk in tastbare resultaten om te zetten. En dat werkt!

De bijeenkomst werd afgesloten in een kleiner gezelschap, waarin verder over deze thema’s werd doorgesproken. Het algemene gevoel dat hieruit ontstond was dat veel al goed gaat, maar dat er in de onderlinge samenwerking nog een volgende stap zou kunnen worden gezet.

De presentaties van Pedro de Bruyckere en Johanna de Groot zijn hier terug te vinden:

De volledige opname van de bijeenkomst is hieronder terug te zien: