Iedereen kent de boeken en de ‘standaard’ theorieën over hoe je doelen bereikt in je werk. Maar hoe werkt dat nu echt in een onderwijsorganisatie? Stroeve besluitvorming, weinig draagvlak, onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden
 
In deze leergang geven ervaren professionals van Fundatis je handvatten voor goed project- en verandermanagement in de context van het mbo, hbo en wo. De beslaat 16 opleidingsdagen die je volgt met een vaste groep van jonge en leergierige collega’s.

In het kort 

  • 5 modules
  • hechte groep die deze leergang samen volgt 
  • aandacht voor persoonlijke ontwikkeling inclusief een persoonlijkheidstest 
  • oefenen met theorieën en modellen  
  • intervisie en werkbezoeken 

Inhoud

De leergang Project- en Verandermanagement in het Onderwijs voor Young Professionals bestaat uit vijf modules.

  1. Jouw persoonlijk profiel
  2. Projectmanagement
  3. Bestuur en organisatie
  4. Adviesvaardigheden en communicatiestrategieën
  5. Verandermanagement
Jouw persoonlijk profiel

Wie ben jij als onderwijsprofessional? Door middel van een test leer jij jouw drijfveren kennen. Je krijgt handvatten om vanuit je kracht je werk vorm te geven. Tijdens intervisie doorgrond je ingewikkelde situaties die je tegenkomt in je werk en geef je elkaar advies. De werkbezoeken geven je een kijkje in de keuken bij een andere onderwijsinstelling.

Projectmanagement

Hoe pas je gangbare projectmanagement theorieën toe in specifiek de onderwijsomgeving? In deze module komen agile/scrum, Prince2, Lean, de 7-Sen van McKinsey, design thinking, CMM, de 5 P’s van Mintzberg en nog veel meer aan bod. Ook leer je meer over strategieontwikkeling.

Bestuur en organisatie

Hoe krijg jij inzicht en invloed op de mechanismen van besturing en organisatie binnen jouw onderwijsinstelling? Hoe werken afdelingen met elkaar samen, en hoe sluiten processen op elkaar aan? Deze module gaat over onderwijslogistiek, informatiemanagement, aanbestedingen en implementaties, besturing en besluitvorming, begrotingssystematieken, centraal/decentraal en nog veel meer.

Adviesvaardigheden en communicatiestrategieën

Hoe wordt jouw boodschap krachtig en effectief? Piramideschrijven, de perceptieladder, storytelling, inzet van framing, de beïnvloedingsprincipes van Cialdini: het komt allemaal aan bod.

Verandermanagement

Welke onderstromen beïnvloeden jouw werk en hoe ga je daar effectief mee om. In deze module: onderstroom en Deep Democracy, non-verbale communicatie, ADKAR, de theorie van Kotter, de theorie van Kubler-Ross – en nog veel meer.

Voor wie?

Deze leergang voor young professionals is bedoeld voor jonge projectleiders, beleidsontwikkelaars, medewerkers van beheerafdelingen en adviseurs in onderwijsinstellingen uit het MBO, HBO en WO, die verdieping en verrijking zoeken op het snijvlak van IT, digitalisering en onderwijs.

Wat maakt deze leergang uniek?

  • Inhoud sluit aan op jouw praktijk
    Voorafgaand aan de opleidingsdagen dragen deelnemers actuele vraagstukken uit hun praktijk aan, die tijdens de opleidingsdagen worden behandeld. Zo sluit de inhoud goed aan op de leerbehoeften. 
  • Platform van peers
    Omdat alle deelnemers van onderwijsinstellingen komen, tref je herkenning aan bij het delen van ervaringen en vormen de deelnemers met elkaar een inspirerend platform van peers, dat ook na afronding van de modules blijft bestaan! 
  • Toptrainers die de onderwijswereld grondig kennen
    Laat je leiden door trainers met solide expertise in cultuur, organisatie, besluitvorming en een diepgaand begrip van de samenhang tussen verschillende dossiers in het onderwijs. We behandelen onderwerpen zoals flexibilisering, digitalisering van onderwijs, architectuur, onderwijslogistiek en meer. Onze trainers zijn werkzaam als consultant in het onderwijs, of werkzaam bij een onderwijsinstelling. 
  • Praktijkgerichte Benadering
    Breng geleerde theorieën en methodieken direct in de praktijk door ze toe te passen op echte voorbeelden van verandertrajecten in het onderwijs. 

Kortom: Een dynamisch programma dat jouw ambities voedt. Krijg de tools om jouw werk succesvol uit te voeren en leg de basis voor een langdurige connectie met jouw instelling.

Download hier de brochure

Kosten en data:

De leergang Project- en Verandermanagement voor Young Professionals kost €12.500 per deelnemer.
De nieuwe editie start op maandag 14 oktober 2024. De leergang bestaat uit verschillende modules die met pauze van 2 à 3 weken achtereenvolgend worden aangeboden. De lesdagen zijn gepland op maandagen. Een exacte planning ontvang je na je aanmelding.

Meer informatie:

Benader Anne Floor Erdman (opleidingsdirecteur) of Sandro Jansz (opleidingsmanager) via info@fundatis.nl.

Heel veel werkzaamheden binnen onderwijsinstellingen worden projectmatig aangepakt. Vaak is dat ook een goede manier om van een ambitie ook een resultaat te maken. Diverse projectmanagementmethoden worden hierbij gehanteerd. Vaak is echter onduidelijk welke methode nu het beste past op het vraagstuk. Bovendien worden de richtlijnen uit de gehanteerde methoden maar half gehanteerd.

In deze module gaan we in op de zin en onzin uit de verschillende methoden, leren we kiezen in welke situatie welke methode het beste past, wat de essentiële zaken zijn die je echt moet hebben georganiseerd om een project succesvol te laten zijn, wat de rollen zijn die je kunt onderscheiden en waarom het belangrijk is rollen goed in te vullen en wat de voornaamste do’s en don’ts zijn bij het uitvoeren van een project. 

In het kort 

In deze module maak je kennis met de toepasbaarheid van de veelgebruikte methoden en technieken. De meeste medewerkers van onderwijsinstellingen kennen de theorie (vaak) wel van de veelgebruikte methoden. In deze module gaan we in op de toepassing in een onderwijsomgeving. Waarom is een stuurgroep binnen een onderwijsinstelling anders dan hoe Prince2 het had bedoeld, wie zijn eigenlijk de beslissers, wie zijn de beïnvloeders, wanneer moet je je aanpak echt bevriezen – en wanneer is draagvlak vergaren voldoende geweest en moet je durven doorpakken? Wat is de plek van een beleidsadviseur in een project, wanneer haakt een informatiemanager aan, hoe betrek je bestuurders op een effectieve manier – en waarom is de betrokkenheid van een architect op het juiste moment zo belangrijk?

De module Projectmanagement in het onderwijs is onderdeel van de Leergang Project- en Verandermanagement in het onderwijs. De leergang bestaat in totaal uit vier modules. Je kunt de gehele leergang volgen of kiezen voor een of meerdere modules.

Inhoud

Deze module beslaat drie opleidingsdagen. De voorbereidingstijd voor deze module is ongeveer 1 uur. 

Dag 1 – Projectmanagement in het onderwijs
De meest gebruikte projectmethodieken in het onderwijs, zoals Prince2, AGILE/SCRUM, lean, komen aan bod. Bij de behandeling van deze methodieken zoomen we in om meer grip te krijgen op jouw project in de onderwijsinstelling. Je krijgt een volledig beeld van de meest nuttige methode bij elk specifiek vraagstuk. Agile past immers in sommige situaties beter dan andere en Prince2 geeft een heel goede basis in bepaalde omstandigheden, maar ook weer niet in alle. Daarnaast neemt een expert ons mee in de Design Thinking Methode, meer gericht op creatieve ontwerpprocessen. Zo kun je voor elk type project de meeste passende aanpak kiezen en optimaal grip op je project en je resultaten houden. 

Dag 2 – Projectmanagement en strategieontwikkeling
Op de tweede opleidingsdag maken we de vertaling naar strategieontwikkeling. Hoe analyseer je jouw organisatie en het vraagstuk dat voorligt? Door het hanteren van een strategie weet je zeker dat je alle aspecten die ertoe doen goed in beeld hebt. Alle strategie-modellen gaan in factoren als: mensen, processen, systemen en middelen. In de verschillende modellen word je stap voor stap meegenomen in de manier waarop je deze factoren goed uitwerkt in je project. We behandelen het 7S-model (Strategy, Structure, Systems, Style, Shared Values, Skills, Staff), het klaverblad-model en het Capability Maturity Model. Door te oefenen met het toepassen van deze modellen weet je zeker dat je projectplan echt goed in elkaar zit, en je beoogde resultaten goed in de organisatie zullen landen. 

Dag 3 – Strategieontwikkeling 
Op de derde dag gaan we verder met strategieontwikkeling en kijken we naar de meer marketing-achtige kant van jouw project en de doelen die je nastreeft. We gaan in op de 5P’s van Mintzberg, het groeimodel van Greiner (onder andere om de perfecte timing van jouw project aan te voelen) en we maken stakeholder-analyses via verschillende aanpakken, zoals de Ringen van Invloed.  

Voor wie?

Deze module is gericht op professionals in het mbo, hbo en wo die zich verder willen verdiepen in verandermanagement in het onderwijs en de manier waarop je een veranderaanpak effectief toepast . Beleidsadviseurs, informatiemanagers, project- en programmamanagers zullen zich goed thuisvoelen bij de verschillende thema’s die worden behandeld. 

Wat maakt deze module uniek?

  • De inhoud van de module Projectmanagement in het Onderwijs sluit aan op jouw praktijk. Voorafgaand aan de opleidingsdagen dragen deelnemers actuele vraagstukken uit hun praktijk aan die tijdens de opleidingsdagen worden behandeld. Zo sluit de inhoud goed aan op de leerbehoefte(n).   
  • Door de praktijkgerichte benadering kun je de geleerde theorieën en methodieken direct in de praktijk toepassen op het verandertraject waar jij middenin zit.   
  • De module biedt je toegang tot een platform van peers. Elke deelnemer neemt de ervaringen binnen zijn onderwijsinstelling mee. Dat biedt herkenning en inspiratie. Als groep vorm je een inspirerend platform van peers dat ook na afronding van de modules blijft bestaan!   

Kortom: Een dynamisch programma dat jouw ambities voedt. Krijg de tools om jouw werk succesvol uit te voeren en leg de basis voor een langdurige connectie met jouw instelling.

Data en kosten:

De module Projectmanagement in het onderwijs bestaat uit 3 opleidingsdagen. Deze dagen vinden plaats op woensdag 13, 20 en 27 november 2024.

Het volgen van de Module Projectmanagement in het onderwijs kost € 2.495 (exc. btw).
Volg je ook de andere drie modules van de Leergang Project- en Verandermanagement in het onderwijs?
Dan betaal je in totaal €8.495 (i.p.v. €9.980 voor vier losse modules).

Inschrijven

Meld je hier aan voor de Module Projectmanagement in het onderwijs.

Meer informatie:

Benader Anne Floor Erdman (opleidingsdirecteur) of Sandro Jansz (opleidingsmanager) via info@fundatis.nl.

Beleidsontwikkelaars, projectleiders en adviseurs binnen onderwijsinstellingen zijn in meer of mindere mate bezig met veranderingen in de organisatie. Elke verandering doet iets met de mensen in een organisatie. Het is daarom belangrijk bewust om te gaan met de aanpak van je verandering. Die aanpak bepaalt immers welke interventies of projectstappen je gaat hanteren. Stuur je vooral op een cultuurverandering? Of wil je collega’s ertoe bewegen om andere tooling te gaan gebruiken? Of heb je commitment nodig om verder te kunnen met de verandering waar je naartoe werkt?

In het kort 

In deze module leer je verschillende theorieën en modellen toepassen die je kunt hanteren om tot een voor jou passende veranderstrategie- en aanpak te komen. De kern wordt gevormd door het beter doorgronden van de beweegredenen en motivatie van de collega’s om je heen. Tijdens de drie opleidingsdagen kijken we naar theorieën en modellen op individueel, groeps- en organisatieniveau. Je krijgt handvatten om een veranderaanpak te selecteren en toe te passen op jouw praktijkvraagstuk.

De Module Verandermanagement is onderdeel van de Leergang Project- en Verandermanagement in het onderwijs. De leergang bestaat in totaal uit vier modules. Je kunt de gehele leergang volgen of kiezen voor een of meerdere modules.

Inhoud

Deze module bestaat uit drie opleidingsdagen. De voorbereidingstijd voor deze module is ongeveer 1 uur. 

Dag 1 – Non-verbale communicatie, factor C ringen van invloed
Verandering op individueel niveau 

Leer jouw omgeving ‘lezen’ door inzicht in de relatie tussen (onbewuste) non-verbale communicatie en drijfveren. Wat is het effect van bepaalde gezichtsuitdrukking en hoe beïnvloeden attitudes en houdingen jouw gedrag en dat van anderen? Daarnaast wordt ingegaan op het toepassen van de Ringen van Invloed, waarmee je efficiënt je stakeholders kunt ‘plotten’ en kunt bepalen of zij meedenken, mee-weten, meewerken of meebeslissen.

Dag 2 – Onderstroom en Deep Democracy 
Verandering op groepsniveau 

Op dag twee worden de deelnemers door Anne Floor Erdman, senior consultant en directeur van Fundatis, meegenomen in de theorie van de Onderstroom, waarmee inzicht ontstaat in de (persoonlijke) omstandigheden van teams en medewerkers, die sterke invloed hebben op hun gedrag en coöperatie. Herken verstorende dynamieken en sentimenten en handel daar gericht naar. Op deze dag wordt tevens ingegaan op de aanpak vanuit Deep Democracy, een methode om via co-creatie en met commitment van álle betrokkenen tot sterkere besluitvorming te komen. 

Dag 3 – Verandermanagementstrategieën ADKAR, Theorie van Kotter en Theorie van Kubler Ross, veranderkleuren van OrangeOtters 
Verandering op organisatieniveau 

Op de derde dag van deze module worden de bekende veranderkundige theorieën die het vaakst worden toegepast doorgenomen en losgelaten op praktijksituaties die de deelnemers inbrengen. Via ADKAR en Kotter gaan we in op de verschillende stadia van een verandering en de manier om die goed vorm te geven. De theorie van Kubler Ross leert ons meer over de menselijke maat bij veranderingen. De veranderkleurentheorie van OrangeOtters gaat op verandercommunicatie; hoe kies je slimme bewoordingen en activiteiten die passen bij jouw veranderopdracht. 

Voor wie?

Deze module is gericht op professionals in het mbo, hbo en wo die zich verder willen verdiepen in verandermanagement in het onderwijs en de manier waarop je een veranderaanpak effectief toepast . Beleidsadviseurs, informatiemanagers, project- en programmamanagers zullen zich goed thuisvoelen bij de verschillende thema’s die worden behandeld. 

Wat maakt deze leergang uniek?

  • De inhoud van de Module Verandermanagement in het Onderwijs sluit aan op de praktijk van het onderwijs. Voorafgaand aan de opleidingsdagen dragen deelnemers actuele vraagstukken uit hun praktijk aan die tijdens de opleidingsdagen worden behandeld. Zo sluit de inhoud goed aan op de leerbehoefte(n).   
  • Door de praktijkgerichte benadering kun je de geleerde theorieën en methodieken direct in de praktijk toepassen op het verandertraject waar jij middenin zit.   
  • De module biedt je toegang tot een platform van peers. Elke deelnemer neemt de ervaringen binnen zijn onderwijsinstelling mee. Dat biedt herkenning en inspiratie. Als groep vorm je een inspirerend platform van peers dat ook na afronding van de modules blijft bestaan!   
  • Je ontmoet toptrainers die de onderwijswereld grondig kennen. Laat je leiden door trainers met solide expertise in cultuur, organisatie, besluitvorming en een diepgaand begrip van de samenhang tussen verschillende dossiers in het onderwijs. Onze trainers zijn werkzaam als consultant in het onderwijs of werkzaam bij een onderwijsinstelling en behandelen onderwerpen als flexibilisering, digitalisering, architectuur, onderwijslogistiek en meer.   

Kortom: Een dynamisch programma dat jouw ambities voedt. Krijg de tools om jouw werk succesvol uit te voeren 

Kosten en data:

Het volgen van de Module Verandermanagement in het Onderwijs kost € 2.495 (exc. btw).
Volg je
ook de andere drie modules van de
Leergang Project- en Verandermanagement in het onderwijs? Dan betaal je in totaal €8.495 (i.p.v. €9.980 voor vier losse modules).
De Module Verandermanagement in het onderwijs bestaat uit 3 opleidingsdagen. Deze dagen vinden plaats op woensdag 15 januari, 22 januari en 5 februari 2025.

Inschrijven

Meld je hier aan voor de Module Verandermanagement in het Onderwijs.

Meer informatie:

Benader Anne Floor Erdman (opleidingsdirecteur) of Sandro Jansz (opleidingsmanager) via info@fundatis.nl.