Heel veel werkzaamheden binnen onderwijsinstellingen worden projectmatig aangepakt. Vaak is dat ook een goede manier om van een ambitie ook een resultaat te maken. Diverse projectmanagementmethoden worden hierbij gehanteerd. Vaak is echter onduidelijk welke methode nu het beste past op het vraagstuk. Bovendien worden de richtlijnen uit de gehanteerde methoden maar half gehanteerd.

In deze module gaan we in op de zin en onzin uit de verschillende methoden, leren we kiezen in welke situatie welke methode het beste past, wat de essentiële zaken zijn die je echt moet hebben georganiseerd om een project succesvol te laten zijn, wat de rollen zijn die je kunt onderscheiden en waarom het belangrijk is rollen goed in te vullen en wat de voornaamste do’s en don’ts zijn bij het uitvoeren van een project. 

In het kort 

In deze module maak je kennis met de toepasbaarheid van de veelgebruikte methoden en technieken. De meeste medewerkers van onderwijsinstellingen kennen de theorie (vaak) wel van de veelgebruikte methoden. In deze module gaan we in op de toepassing in een onderwijsomgeving. Waarom is een stuurgroep binnen een onderwijsinstelling anders dan hoe Prince2 het had bedoeld, wie zijn eigenlijk de beslissers, wie zijn de beïnvloeders, wanneer moet je je aanpak echt bevriezen – en wanneer is draagvlak vergaren voldoende geweest en moet je durven doorpakken? Wat is de plek van een beleidsadviseur in een project, wanneer haakt een informatiemanager aan, hoe betrek je bestuurders op een effectieve manier – en waarom is de betrokkenheid van een architect op het juiste moment zo belangrijk?

De module Projectmanagement in het onderwijs is onderdeel van de Leergang Project- en Verandermanagement in het onderwijs. De leergang bestaat in totaal uit vier modules. Je kunt de gehele leergang volgen of kiezen voor een of meerdere modules.

Inhoud

Deze module beslaat drie opleidingsdagen. De voorbereidingstijd voor deze module is ongeveer 1 uur. 

Dag 1 – Projectmanagement in het onderwijs
De meest gebruikte projectmethodieken in het onderwijs, zoals Prince2, AGILE/SCRUM, lean, komen aan bod. Bij de behandeling van deze methodieken zoomen we in om meer grip te krijgen op jouw project in de onderwijsinstelling. Je krijgt een volledig beeld van de meest nuttige methode bij elk specifiek vraagstuk. Agile past immers in sommige situaties beter dan andere en Prince2 geeft een heel goede basis in bepaalde omstandigheden, maar ook weer niet in alle. Daarnaast neemt een expert ons mee in de Design Thinking Methode, meer gericht op creatieve ontwerpprocessen. Zo kun je voor elk type project de meeste passende aanpak kiezen en optimaal grip op je project en je resultaten houden. 

Dag 2 – Projectmanagement en strategieontwikkeling
Op de tweede opleidingsdag maken we de vertaling naar strategieontwikkeling. Hoe analyseer je jouw organisatie en het vraagstuk dat voorligt? Door het hanteren van een strategie weet je zeker dat je alle aspecten die ertoe doen goed in beeld hebt. Alle strategie-modellen gaan in factoren als: mensen, processen, systemen en middelen. In de verschillende modellen word je stap voor stap meegenomen in de manier waarop je deze factoren goed uitwerkt in je project. We behandelen het 7S-model (Strategy, Structure, Systems, Style, Shared Values, Skills, Staff), het klaverblad-model en het Capability Maturity Model. Door te oefenen met het toepassen van deze modellen weet je zeker dat je projectplan echt goed in elkaar zit, en je beoogde resultaten goed in de organisatie zullen landen. 

Dag 3 – Strategieontwikkeling 
Op de derde dag gaan we verder met strategieontwikkeling en kijken we naar de meer marketing-achtige kant van jouw project en de doelen die je nastreeft. We gaan in op de 5P’s van Mintzberg, het groeimodel van Greiner (onder andere om de perfecte timing van jouw project aan te voelen) en we maken stakeholder-analyses via verschillende aanpakken, zoals de Ringen van Invloed.  

Voor wie?

Deze module is gericht op professionals in het mbo, ho of wo die zich willen verdiepen in de context en de manier waarop onderwijsinstellingen bestuurd en georganiseerd worden. De inhoud van de module is interessant voor projectmanagers, beleidsadviseurs en informatiemanagers van onderwijsinstellingen met ± vijf jaar werkervaring.

Wat maakt deze module uniek?

  • De inhoud van de module Projectmanagement in het Onderwijs sluit aan op jouw praktijk. Voorafgaand aan de opleidingsdagen dragen deelnemers actuele vraagstukken uit hun praktijk aan die tijdens de opleidingsdagen worden behandeld. Zo sluit de inhoud goed aan op de leerbehoefte(n).   
  • Door de praktijkgerichte benadering kun je de geleerde theorieën en methodieken direct in de praktijk toepassen op het verandertraject waar jij middenin zit.   
  • De module biedt je toegang tot een platform van peers. Elke deelnemer neemt de ervaringen binnen zijn onderwijsinstelling mee. Dat biedt herkenning en inspiratie. Als groep vorm je een inspirerend platform van peers dat ook na afronding van de modules blijft bestaan!   

Kortom: Een dynamisch programma dat jouw ambities voedt. Krijg de tools om jouw werk succesvol uit te voeren en leg de basis voor een langdurige connectie met jouw instelling.

Data en kosten:

De module Projectmanagement in het onderwijs bestaat uit 3 opleidingsdagen. Deze dagen vinden plaats op: 25 november, 2 december en 9 december 2024.

Het volgen van de Module Projectmanagement in het onderwijs kost € 2.495 (exc. btw).
Volg je ook de andere drie modules van de Leergang Project- en Verandermanagement in het onderwijs?
Dan betaal je in totaal €8.495 (i.p.v. €9.980 voor vier losse modules).

Inschrijven

Meld je hier aan voor de Module Projectmanagement in het onderwijs.

Meer informatie:

Benader Anne Floor Erdman (opleidingsdirecteur) of Sandro Jansz (opleidingsmanager) via info@fundatis.nl.