Artikelen
Fundatis vindt het belangrijk om de opgedane kennis, ervaringen en inzichten te delen. Dit doen wij door het organiseren van bijeenkomsten met gerenommeerde sprekers over actuele thema’s. Daarnaast publiceren wij met regelmaat verdiepende artikelen. Deze zijn hieronder te raadplegen. Artikelen over een bepaald thema of onderwerp zijn ook te vinden via het rechtermenu.
Op de hoogte blijven:
Volg ons op LinkedIn voor de meest actuele ontwikkelingen in het hoger onderwijs!
-
Digitalisering Hoger Onderwijs
Een onderzoek bij Nederlandse universiteiten naar kansen en vraagstukken op het vlak van digitalisering. Digitalisering heeft al vele jaren een grote invloed op vrijwel alle facetten van onze samenleving. Ook in het Ned... lees verder -
Onderwijsinnovatie en de implementatie van een nieuwe digitale leeromgeving
De formele, intensieve fase van de aanbesteding van een nieuw leermanagementsysteem (LMS) is achter de rug en je staat als project aan de vooravond van de implementatie. De verwachtingen zijn hooggespannen en de tijd is aangebroke... lees verder -
Een toekomstvaste en gebruikersvriendelijke leer-omgeving voor Universiteit Gent
De Universiteit Gent wilde de markt opgaan om een toekomstvast, intuïtief, gebruikersvriendelijk en rijk uitgerust Learning Management Systeem (LMS) te verwerven. Dit ter vervanging van het zelf beheerde LMS van de Universiteit G... lees verder -
Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie
De versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie, opgesteld door SURF, de VSNU en de vereniging Hogescholen, en gepresenteerd tijdens de SURF Onderwijsdagen in november vorig jaar, is vooral de presentatie van een ambitie. De ambitie... lees verder -
Micro-credentialing en Leven Lang Leren
Micro-credentialing heeft de potentie het HRM-domein blijvend te veranderen. Het onderwerp heeft raakvlakken met Leven Lang Leren en biedt kansen (en uitdagingen) voor onderwijsinstellingen. Wat zijn micro-credentials, wat kunnen ... lees verder -
Eén visie op het opleiden van werkenden
Als Dick Sweitser (directeur) over ‘zijn’ Saxion Parttime School vertelt, beginnen zijn ogen te glimmen. Saxion Parttime School is dat onderdeel van Saxion waarin al het aanbod voor werkenden aangeboden en vaak ook ontwikkeld ... lees verder -
5 tips om de Blended Learning-motor op gang te brengen
Over ‘nut en noodzaak’ om onderwijs in zo’n vorm aan te bieden dat studenten worden geactiveerd is veel geschreven. Vrijwel alle onderwijsinstellingen willen dit en experimenteren hiermee. Het blijft echter moeilijk de (Blen... lees verder -
Video in het VU-onderwijs
In 2015 heeft binnen de Vrije Universiteit het project “Video in het VU-Onderwijs” gelopen. Dit project had tot doel de uitbreiding van VU-breed didactisch videogebruik. Natuurlijk werd ook binnen de VU al langere tijd geëxpe... lees verder -
Onderwijs en bedrijfsleven delen ervaringen over Learning Analytics
In samenwerking met BI-bedrijf Closesure organiseerde Fundatis op 10 juni een unieke bijeenkomst over Business Intelligence (BI) en Learning Analytics. BI-specialisten van verschillende bedrijven gingen in gesprek met vertegenwoor... lees verder -
Aan de slag met learning analytics? Begin bij de basis!
Er lonkt een prachtige toekomst voor het onderwijs. Door het gebruiken van grote hoeveelheden data krijgen we meer inzicht in de succesfactoren van het leren van studenten en in de omgeving waarin dit leren plaatsvindt. Deze inzic... lees verder