Actueel
Fundatis vindt het belangrijk om de opgedane kennis, ervaringen en inzichten binnen het hoger onderwijs en mbo te delen. Dit doen wij door middel van het organiseren van bijeenkomsten met gerenommeerde sprekers over actuele thema’s in het hoger onderwijs en mbo. Daarbij publiceren wij met regelmaat verdiepende artikelen. Deze zijn te hieronder te raadplegen op plaatsingsdatum. Artikelen binnen een bepaald thema of onderwerp zijn ook te vinden via het rechter menu.
Tot slot: volg ons op LinkedIn voor de meest actuele ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs!
-
Online onderwijs in 2020
Van zo snel mogelijk online tijdens de intelligente lockdown, naar hoogwaardig blended in de anderhalve meter samenleving De Corona-crisis laat zich voelen in elk aspect van de samenleving. In het hoger onderwijs zijn jarenlange ... lees verder -
Docenten en Digitalisering
8 succesfactoren voor effectieve onderwijsvernieuwing 1. Inleiding Afgelopen voorjaar heeft Fundatis een onderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse universiteiten naar de stand van zaken rondom digitalisering van het hoge... lees verder -
Bijeenkomst: Samenwerking rondom Data Science
Fundatis organiseert regelmatig salons voor de zelfstandig interim-professionals uit haar netwerk. Dit keer waren wij te gast bij de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) in Den Bosch. JADS is een relatief nieuw en uniek conce... lees verder -
In gesprek met Frans Dijkstra over onderzoeksprofilering
Frans Dijkstra is als zelfstandig professional nauw verbonden aan Fundatis. Hij is een onderwijsmanager pur sang en bekend met alle aspecten die van invloed zijn op het leiden van een organisatie met hooggekwalificeerde profession... lees verder -
Digitaal toetsen: meer dan goede toetsvoorzieningen
Sinds begin 2017 is Steven Losekoot vanuit Fundatis werkzaam als projectleider Digitaal Toetsen bij de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Vanaf september 2018 zijn er bij deze Universiteit 336 digitale toetsplekken live gegaan. Er... lees verder -
Digitalisering Hoger Onderwijs
Een onderzoek bij Nederlandse universiteiten naar kansen en vraagstukken op het vlak van digitalisering. Digitalisering heeft al vele jaren een grote invloed op vrijwel alle facetten van onze samenleving. Ook in het Ned... lees verder -
Onderwijsinnovatie en de implementatie van een nieuwe digitale leeromgeving
De formele, intensieve fase van de aanbesteding van een nieuw leermanagementsysteem (LMS) is achter de rug en je staat als project aan de vooravond van de implementatie. De verwachtingen zijn hooggespannen en de tijd is aangebroke... lees verder -
Een toekomstvaste en gebruikersvriendelijke leer-omgeving voor Universiteit Gent
De Universiteit Gent wilde de markt opgaan om een toekomstvast, intuïtief, gebruikersvriendelijk en rijk uitgerust Learning Management Systeem (LMS) te verwerven. Dit ter vervanging van het zelf beheerde LMS van de Universiteit G... lees verder -
Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie
De versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie, opgesteld door SURF, de VSNU en de vereniging Hogescholen, en gepresenteerd tijdens de SURF Onderwijsdagen in november vorig jaar, is vooral de presentatie van een ambitie. De ambitie... lees verder -
Micro-credentialing en Leven Lang Leren
Micro-credentialing heeft de potentie het HRM-domein blijvend te veranderen. Het onderwerp heeft raakvlakken met Leven Lang Leren en biedt kansen (en uitdagingen) voor onderwijsinstellingen. Wat zijn micro-credentials, wat kunnen ... lees verder